"مولانا عالم إقتصاد"!

 

ما دام مش عارفين نقنع المشايخ انهم يتعاملوا مع "علوم الدين" زي باقي العلوم. يعني تتناقش وتنقد ونتحدث عنها في العلن وليس في الظلام وبدون ادعاء الخصوصية والكهنوتية، لم لا نفعل العكس.
يعني نتعامل مع العلوم الأخرى كما نفعل مع "علوم الدين"، نتعامل مثلا مع الاقتصاد باعتباره "علم متخصص" له أهله ورجاله؟.
يعني تروح لخبير اقتصادي وتسأله:
- حضرتك رأيك إيه في الإجراءات الاقتصادية الأخيرة؟
- هذا أمر يصعب الحديث فيه.
- يصعب ليه يا دكتور مش الاقتصاد ده علم وحضرتك عالم؟
- صحيح يا بني. هو علم وله أصول وقواعد. ولكن الحديث فيه ليس للعامة. لا ينبغي لكائن من كان أن يفتي فيه بغير دراية أو معرفة.
- عشان كده بنسألك يا مولانا الاقتصادي، وعاوزينك تقول لنا فتوى في مدى جواز الإجراءات الأخيرة؟
- هناك من يقولون بأنها ستؤدي إلى تردي الأوضاع. وهم اقتصاديون ثقاة من ذوي الحجة والعلم. وما قالوه ورد في عدد من ألأبحاث الصحاح التي تثبتنا من صحة نسبها لمن قالوها.
- تمام يعني حضرتك شايف ان الوضع مقلق اقتصاديا؟
- ليس بالضرورة يا بني. هناك من الاقتصاديين من يرى أن هذه الإجراءات جيدة بل وأكثر من ممتازة. وهي كفيلة بوضعنا في مصاف الدول الكبرى والمتقدمة.
- طب مفيش طريقة نوزن بيها المسألة؟ يعني لو كل حاجة كده وكده يبقى مالوش لازم نسأل وكل واحد يمشي بدماغه. معقولة حضرتك ما لكش رأي ولا نقدر نعرف منك انت شايف الإجراءات حلوة والا وحشة؟ تطبيقها هيضيعنا ولا يخلينا مية مية؟
- يا بني هذه أمور مختلف عليها. ولذا قلت إنه لا ينبغي للعامة من أمثالك أن يطرحوا مثل هذه الأسئلة. ففي هذا الطرح بلبلة وفي عرضه فتح لباب الفتنة، وتوسيع مجال التقولات والتخرصات. الاقتصاد بحر لجي عميق، ومن يوغل فيه ويكتشف أسراره، يعلم أنه بدء لا منتهى.
- يا فندم ما انا جيت لحضرتك على اعتبار ان أنا بغير علم. وعاوز اعرف من حضرتك علشان حضرتك بعلم. لففتني يمين وشمال وفوق وتحت وبرضه ما عرفتش رأيك إيه؟ الوضع متردي ومتنيل بستين نيلة، والا كويس وهنقب على وش الدنيا. مش معقولة يبقى كده وكده؟
- يا بنى هذا من رحمة علم الاقتصاد. فالاقتصاد صالح لكل زمان ومكان. والأمور مختلفات واختلاف علماء الاقتصاد رحمة. فلكل عالم رأي، وللطالب أن يأخذ بما يرى أنه أوفق وأقرب. هدانا الله وإياكم سواء السبيل.
* من صفحته على الفيسبوك
التعليقات