مصادر : الرئيس غاضب من رفض الصحفيين الوساطة ورد على طلب الاعتذار ب " مابخافش "

 

للمرة الأولى منذ توليه رئاسة الجمهورية يتحدث الرئيس عبد الفتاح السيسى، عن" الخوف" أكثر من مرة خلال كلمته من الفرافرة في مناسبة إطلاق شارة بدء حصاد محصول القمح، ضمن مشروع "المليون ونصف المليون فدان"،  وتوقعت مصادر أن الرئيس غاضب من اصرار نقابة الصحفيين على التصعيد ورفض وساطات ومقترحات التهدئة .

وما بين "مباخافش، ومتخافوش، ومبيخافش"، أكد الرئيس انه لامكان للخوف في كل قراراته وخطواته حتى التي اتخذها في اخطر الاوقات التي مرت بها البلاد اثناء حكم الاخوان . ، وفي الوقت الذي توقعت فيه مصادر صحفية رداًمن  الرئيس على طلب النقابةالاعتذار للصحفيين عن واقعة اقتحام وزارة الداخلية  للقبض على صحفيين، وبينما أعلنت النقابة تصعيدها أمس بطلبها اعتذاراً رسمياً من الرئاسة  وإقالة وزير الداخلية، فاجأ الرئيس رؤساء التحرير الذين حضروا الحدث الكبير بأول حصاد للقمح في مشروع المليون ونصف المليون فدان  بعدم الحديث عن الأزمة والتأكيد على عدم تخوفه بينما ركز على الحديث عن قائمة الانجازات الكبيرة التي تحققت في مدة قصيرة منذ توليه الرئاسة  .

وكشفت  المصادر ان الرئاسة  كانت تدخلت بالفعل لحل أزمة الصحفيين عبر توسيط ياسر رزق، رئيس مجلس إدارة مؤسسة الأخبار لدى النقابة، والذى عرض على المجلس تشكيل لجنة حكماء من المهنةللذهاب إلى الإتحادية ومقابلة الرئيس،لكن مقترحه قوبل بالرفض، ووفق المصادر ذاتها فإن الرئيس غاضب من رفض الصحفييين لمقترح رزق، ما دفعه للتأكيد على  "عدم التخوف"  من تصعيد النقابة

 

بداية حديث الرئيس عن "عدم تخوفه " من التصعيد كانت بروايته حكاية قصيرة، بطلها مواطن اسكندرانى، كان يستقل اتوبيس عام، وقال له :" متخافاش ياريس إحنا معاك" .

 

بعدها بدأ سيل حديث الرئيس عن الخوف، وترصده الحكاية في السطور التالية :

 

توقفت كثيرًا ليه قالولي كده "إحنا معاك ماتخافش".

"اللي يقف يوم تلاتة سبعة (3 يوليو 2013) مابيخافش خالص".

أنا أخدت 2000 قرار في السنتين اللي فاتوا، واللي بياخد القرار مابيخافش.

"انتوا مش واخدين بالكم، قوى الشر التي تحاول هزيمة البلد، وأنا بقول اللي يقف في نوفمبر 2013 ويدعو إلى حوار مع النظام في هذا الوقت مابيخافش.

أنا عاوز أقول للمواطن اللي قالي ماتخافش، أنا اللي بقولهم انتوا اللي ماتخافوش".

اللي يقف في الكلية الحربية في يناير ويقول إنّ مصر تدخل في نفق مظلم نتيجة السياسات دي مبيخافش، اللي يقف ويقول هديكم مهلة 7 أيام لإنهاء الأزمة مابيخافش، اللي يدي 48 ساعة أخرى مابيخافش".

"أنتم ماتخافوش أبدًا، صحيح ماتخافوش، طول ما المصريين على قلب رجل واحد".

"عايز أقول للمصريين اللي بيقولولي إحنا خايفين، أو المصري اللي بيقولي ماتخافش، لأ أنا اللي بقوله انت اللي ماتخافش".

"اللي أنا بكلمكم عليه تكلفته إجماليًا تريليون و300 مليار جنيه، أنا مابخافش، أنا مابخافش"

"لو خُفت، ولا حاجة من اللي بقولها هتتعمل لا دلوقتي ولا بعد 10 سنين".  

 

 

 

التعليقات